Integracja nie jest jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne zostają włączone do grupy dzieci zdrowych lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy. Każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z trudnościami. Integrację realizujemy jako formę współistnienia –wspólnej zabawy, nauki, wychowania i pomocy.
Praca w tych grupach opiera się, tak jak i w innych grupach na Programie Wychowania Przedszkolnego. Grupy integracyjne są mniej liczne (od 18 do 20 dzieci), w tym od 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
Do naszej placówki przyjmowane są dzieci:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, nie zagrażające swym zachowaniem, bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci,
- z autyzmem oraz ZA;
- z zespołem Downa lub innymi chorobami genetycznymi,
- z opóźnionym lub nieharmonijnym rozwojem,
- z zaburzeniami somatycznymi lub metabolicznymi ( wada serca, cukrzyca, itp.).
W grupie integracyjnej pracuje nauczyciel wychowania przedszkolnego i pedagog specjalny, który wspomaga zarówno dzieci niepełnosprawne jak i dzieci zdrowe, jeśli one akurat potrzebują pomocy. Pedagog specjalny prowadzi dodatkowo z dziećmi niepełnosprawnymi, poza pracą w grupie, indywidualne zajęcia terapeutyczne i kompensacyjne.
Każde dziecko niepełnosprawne funkcjonuje w oparciu o indywidualny program pracy opracowany przez pedagoga specjalnego we współpracy z nauczycielami wychowania przedszkolnego, psychologiem i logopedą. Jest on dostosowany do możliwości, zainteresowań oraz potrzeb dziecka. Dzieci integracyjne realizują takie same treści programowe jak dzieci w grupach, treści wzbogacone są również o zagadnienia związane z integracją.
W ramach indywidualnych zajęć terapeutycznych dostosowane do każdego dziecka zgodnie z zaleceniami uwzględnionymi w orzeczeniu w placówce realizowane są :m.in zajęcia indywidualne z logopeda, zajęcia indywidualne z psychologiem, zajęcia z Integracji Sensorycznej, praca z fijoterapeutą, Terapia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Terapia Ręki, Trenig Umiejętności Społecznych TUS.
ZALETY INTEGRACJI
DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE
obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników:
- zapominają o swoich dysfunkcjach,
- nabierają większej pewności siebie,
- odnajdują swoje miejsce w środowisku,
- uczą się odważniej patrzeć na świat,
- nawiązują kontakty społeczne
DZIECI ZDROWE
przebywając z niepełnosprawnymi kolegami uczą się:
- większej tolerancji wobec innych,
- akceptacji odmienności,
- odpowiedzialności i życzliwości,
- otwartości na problemy innych,
- opiekuńczości,
- troski o innych.